Smart Technology Group

28 02 2018
Napisał: admin

Handlowe rewolucje wymagają odważnych rozwiązań

Zakaz niedzielnego handlu w Polsce coraz bliżej ? a wraz z nim znaczących spadków obrotów wielu sklepów. Mogą ucierpieć zwłaszcza salony w centrach handlowych. Jest jednak sposób, by zapobiec stratom. To technologia RFID, internet rzeczy oraz inteligentne przymierzalnie.

Z raportu opracowanego przez firmę doradczą PwC na zlecenie i we współpracy z Polską Radę Centrów Handlowych wynika, że nowa regulacja może spowodować 5% spadek obrotów w handlu (co najmniej o 9,6 mld zł), spadek zatrudnienia o 36 tys. osób oraz spadek dochodów budżetu państwa o 1,8 mld zł rocznie. O fatalnych konsekwencjach dla handlu przeczytać można również w opracowaniu ?Zakaz handlu w niedzielę? autorstwa zespołu specjalistów Warsaw Enterprise Institute. Wymieniają oni takie efekty jak ograniczenie zatrudnienia w handlu, częściowy spadek obrotów, wzrost ilości niesprzedanej żywności nienadającej się do spożycia. Podkreślają oni również, że zakaz handlu w niedziele dotknąłby także producentów i dostawców towarów do jednostek handlowych. A samych konsumentów zmusiłby do zmiany swoich przyzwyczajeń i zmniejszenia komfortu robienia zakupów choćby poprzez większy ruch i dłuższe kolejki w dniach poprzedzających wolną od handlu niedzielę. Sami konsumenci mają podobne negatywne zdanie o zakazie: wg raportu ?Wizerunek galerii handlowych oczami Polaków? 51% Polaków obawia się, że źle wpłynie on na krajową gospodarkę.

Co bardziej innowacyjni gracze polskiego rynku retail intensywnie poszukują sposobów na redukcję strat. Nie chodzi tu ? wbrew obiegowemu powiedzeniu ? o ?obchodzenie ustawy? bądź stosowanie kruczków prawnych. Menadżerowie rozglądają się za rozwiązanie, które będzie rewolucyjnym rozwiązaniem na rewolucyjne zmiany.

 

Inteligentne przymierzalnie w modzie

Jest sposób, by całkowicie legalnie, w łatwy i wygodny tak dla klientów, jak i dla obsługi butiku sprzedawać produkty także w niedziele ? mówi dr inż. Karolina Kozłowska, prezes Smart Technology Group. ? Służy do tego inteligentna przymierzalnia wykorzystująca radiową technologię RFID.

To rozwiązanie, które już dowiodło swojej przydatności oraz skuteczności. Na Zachodzie takie inteligentne przymierzalnie funkcjonują już od dłuższego czasu, umożliwiając klientom swobodne zakupy ? np. w salonach Zara. Jak działa takie miejsce? Klient wybiera z półki interesującą go odzież, buty lub akcesoria. Każdy z wystawionych produktów zawiera tag RFID ? może to być etykieta lub naklejka, w której zapisane są szczegółowe informacje nt. przedmiotu. Dzięki takiemu oznaczeniu jest on automatycznie identyfikowany przy wniesieniu go do przymierzalni. Na dotykowym ekranie lub lustrze wyświetlają się zabrane przez klienta produkty wraz z takimi danymi jak np. dostępność (rozmiary, kolory), materiał wykonania bądź obowiązujące promocje. Pojawić się mogą także podpowiedzi, jakie inne ubrania lub buty pasowałyby do tych już wybranych.

Klient następnie może bez jakiegokolwiek udziału sprzedawcy dokonać zamówienia. Wystarczy parę kliknięć w ekran lub lustro, by z powodzeniem doprowadzić do zakończenia transakcji. I to bez naruszenia żadnych przepisów. Cała czynność byłaby traktowana jak internetowe zakupy.

 

Wachlarz zalet

Zalet takiego rozwiązania jest kilka. Klient może na własne oczy przekonać się o jakości produktów: obejrzeć je, wziąć w ręce, przymierzyć. To o wiele więcej niż zwykłe przeglądanie bluzek czy spodni na ekranie komputera. Transakcja nie wymaga angażowania personelu: nabywca sam wybiera produkt z wieszaków i półek, sam dowiaduje się o dostępności interesujących go produktów (lustro w przebieralni podpowie, gdzie na półce szukać pożądanego rozmiaru), sam też dokonuje zakupu lub zamówienia (jeśli dany przedmiot jest akurat niedostępny).

Inteligentne przymierzalnie niosą ze sobą jeszcze inne zalety. Tagi dostarczają cennych informacji nie tylko klientom, ale i sprzedawcom czy menadżerom. Ci ostatni mogą ? dzięki skrupulatnie prowadzonym statystykom ? na bieżąco monitorować poziom zainteresowania poszczególnymi towarami. Wiedzą, które z nich kupowane są najczęściej i przez to muszą być częściej oraz liczniej zamawiane. Łatwiej jest planować dostawy, a tym samym optymalizować zyski i ograniczać straty. Mało popularne towary nie są po prostu zamawiane, ustępując miejsca tym chętniej kupowanym.

Technologia RFID obsługująca takie inteligentne przymierzalnie może być bezproblemowo sprzęgnięta z programem lojalnościowym, zakupowymi aplikacjami mobilnymi oraz systemem click & collect. To wszystko daje właścicielom sklepów szereg nowych możliwości na generowanie zysków. W każdy dzień tygodnia. ? Do takiej integracji służy SMART RFID, jedyne na świecie rozwiązanie wykorzystujące jednocześnie wszystkie kluczowe technologie internetu rzeczy ? wyjaśnia dr inż. Karolina Kozłowska.

 

Szczęśliwe zakończenie

Czy inteligentne przymierzalnie mają przed sobą przyszłość? – Zdecydowanie tak. Polska branża retailowa wielokrotnie udowodniła, że jest gotowa na nowoczesne rozwiązania. Powszechnie wykorzystuje się mobilne aplikacje, niektóre firmy czerpią korzyści z beaconów przy komunikowaniu się z klientami. Dlaczego więc nie mieliby wdrożyć kolejnej nowinki? ­ pyta retorycznie dr inż. Karolina Kozłowska. ? Dodatkowym bodźcem jest zmieniająca się legislacja oraz upowszechnianie się technologii RFID na Zachodzie.

To prawda, że technologia radiowej identyfikacji rozwija się ponadprzeciętnie szybko. W setkach tysięcy sklepów największych marek (wspomniana już Zara i cała grupa Inditex, Macy?s, American Apparel, Marks&Spencer, River Island) jest ona stosowana do inwentaryzacji (czytnik RFID jest w stanie poprawnie zidentyfikować kilka setek produktów w zaledwie kilka sekund), weryfikacji zgodności dostaw z zamówieniem i kompletacją wysyłki (portal z czytnikiem RFID pozwala na automatyzację tej czynności przy jednoczesnej redukcji błędów pracowników) oraz ochrony antykradzieżowej (próba wyniesienia przedmiotu oznaczonego tagiem uruchomi alarm).

Może się więc okazać, że w ostatecznym rozrachunku nowe restrykcyjne przepisy przyczynią się do unowocześnienia polskiego handlu, przyspieszając wdrażanie innowacji przez poszczególne marki.

 

top